Co to ve skutečnosti znamená, pokud trpíte „sacharidovou chřipkou“?


Ketonová dieta si získala popularitu pro přirozený a rychlý způsob hubnutí a zlepšení zdraví. Dieta je postavena na nízkém příjmu sacharidů a vysokém obsahu příjmu bílkovin. I když je tento způsob stravování bezpečný, nástup do diety může být spojen s některými nepříjemnými vedlejšími účinky. Sacharidová chřipka, nazývaná také keto chřipka, je termín, který popisuje příznaky, které lidé mohou zažívat při zahájení diety.

Co přesně znamená pojem sacharidová chřipka?

Pokud nejste obeznámeni s pojmem „sacharidová chřipka“, vězte, že to neznamená chytit skutečný chřipkový virus. Pouze příznaky jsou podobné chřipce a jsou způsobeny tím, že ze stravy vynecháte sacharidy. Tělo si tak musí zvyknout na nový zdroje energie – ketony. Někdo tento přechod ani nepozná a někdo se může cítit unaveně, nervózně nebo „nemocně“.

Co je to sacharidová chřipka?

Sacharidová chřipka je soubor příznaků, které zažívají někteří lidé při zahájení ketonové diety. Tyto příznaky jsou způsobeny adaptací těla na novou stravu složenou z velmi malého množství sacharidů. Snížení příjmu sacharidů nutí vaše tělo vytvářet z tukových zásob ketony a těmi pak nahrazuje chybějící sacharidy.

Ketonová dieta neznamená hladovění

Ketony jsou vedlejšími produkty rozkladu tuků a stávají se hlavním zdrojem paliva při dodržování ketonové diety. Tento přechod na spalování tuků na energii se nazývá ketóza. V ketonové dietě jsou sacharidy obvykle sníženy na méně než 50 gramů denně. Tato drastická redukce může být pro tělo šokem a může způsobit abstinenční příznaky podobné těm, které se vyskytly při odvykání návykové látky, jako je kofein.

Příznaky

Přechod na dietu s velmi nízkým obsahem sacharidů je zásadní změnou a vaše tělo může potřebovat čas, aby se přizpůsobilo tomuto novému způsobu stravování. Pro některé lidi může být toto přechodné období obtížné, stačí ale jen dva, tři dny vydržet a nepříjemnosti samy zmizí.

Příznaků při sacharidové chřipce může být hned několik

Známky sacharidové chřipky se mohou začít objevovat během několika prvních dnů po snížení obsahu sacharidů ve stravě. Příznaky se mohou pohybovat od mírných až po závažné a liší se od člověka k člověku. Zatímco někteří lidé mohou přejít na ketonovou dietu bez jakýchkoli vedlejších účinků, u jiných se může objevit jeden nebo více z následujících příznaků:

  • Nevolnost
  • Zvracení
  • Zácpa
  • Průjem
  • Bolest hlavy
  • Podrážděnost
  • Slabost
  • Svalové křeče
  • Závrať
  • Špatné soustředění
  • Bolest břicha
  • Bolest svalů
  • Obtížné spaní
  • Cukrové chutě

Příznaky obvykle trvají od dvou do čtyř dnů, i když někteří lidé je pociťují i delší dobu. V tuto chvíli je však nutné vytrvat a s dietou nekončit. Existují totiž způsoby, jak sacharidovou chřipku snížit.

Jak se zbavit sacharidové chřipky?

Sacharidová chřipka může způsobit, že se budete na začátku ketonové diety cítit špatně. Naštěstí existují způsoby, jak snížit příznaky podobné chřipce a pomoci tělu snáze projít přechodným obdobím.

1. Hodně pijte

Pití dostatečného množství vody je nezbytné pro optimální zdraví a může také pomoci zmírnit příznaky. Ketonová dieta může způsobit rychlé vylučování zásob vody, což zvyšuje riziko dehydratace. Je to proto, že glykogen, uložená forma sacharidů, se váže na vodu v těle. Když jsou dietní sacharidy sníženy, hladina glykogenu klesá a voda se vylučuje z těla. Zůstat hydratovaný může pomoci s příznaky, jako je únava a svalové křeče.

Dodržovat pitný režim je velmi důležité

2. Vyvarujte se namáhavému cvičení

Zatímco cvičení je důležité pro udržení zdraví a tělesné hmotnosti, je třeba se na začátku diety vyvarovat namáhavému cvičení. Únava, svalové křeče a žaludeční nepohodlí jsou v prvním týdnu po držení ketonové diety běžné, proto je vhodné odpočívat. Příznaky ketochřipky ale naopak mohou zlepšit lehké aktivity, jako je chůze, jóga nebo pohodová jízda na kole.

3. Dostatečný spánek

Únava a podrážděnost jsou běžné stížnosti lidí, kteří se přizpůsobují ketonové dietě. Nedostatek spánku způsobuje, že v těle stoupá hladina stresového hormonu kortizolu, což může negativně ovlivnit náladu a zhoršit příznaky sacharidové chřipky.

Pokud máte potíže s usínáním nebo spánkem, vyzkoušejte jeden z následujících tipů:

  • Snižte příjem kofeinu: Kofein je stimulant, který může negativně ovlivnit spánek. Pokud pijete kofeinové nápoje, pijte je pouze ráno, aby to nemělo vliv na váš spánek
  • Odstraňte okolní světlo: Vypněte mobilní telefony, počítače a televizory v ložnici, abyste vytvořili temné prostředí a podpořili klidný spánek.
  • Dopřejte si koupel: Přidání epsomské soli nebo levandulového éterického oleje do vaší lázně je relaxační způsob, jak se uvolnit a připravit na spánek.
  • Vstávejte brzy: Probuzení každý den ve stejnou dobu může pomoci normalizovat vaše spánkové vzorce a zlepšit kvalitu spánku v průběhu času.

Jak dlouho sacharidová chřipka trvá?

Naštěstí, sacharidovou chřipku nemá každý. A nepříjemné příznaky sacharidové chřipky u většiny lidí, kterých se to týká, trvají jen několik dnů. Pokud se ale cítíte zvlášť špatně a máte příznaky jako delší průjem, horečku nebo zvracení, je nejlepší kontaktovat svého lékaře, abyste vyloučili jiné příčiny.

Sacharidová chřipka může trvat jen několik dnů

Sečteno a podtrženo

Sacharidová chřipka je soubor příznaků spojených s adaptací těla na nízkosacharidovou stravu.

Nevolnost, zácpa, bolesti hlavy, únava a chuť na cukr jsou poměrně běžné. Způsobů, jak snížit příznaky sacharidové chřipky je několik – hodně pít, dostatečně odpočívat a konzumovat správné potraviny, abyste tak dodali tělu všechny potřebné minerální látky a živiny. Spoustu takových jídel naleznete třeba zde.

 

eva-sroka
Autor článku
Eva Sroka

Odbornice v oblasti PR a marketingu. Vystudovala sociální a masovou komunikaci na Univerzitě Jana Amose Komenského v Praze. Zkušenosti má z oblasti externí, interní a on-line komunikace, v řízení lidských zdrojů, CSR nebo pořádání událostí. Eva Sroka působila 18 let v největší české PR agentuře, kde se následně stala jedním z partnerů. Řídila komunikaci řady klientů v privátní oblasti. Nějaký čas působila také jako vedoucí oddělení komunikace Českého rozhlasu. Od roku 2017 se specializuje na komunikaci nízkosacharidového stravování.

98 %zákazníků náš obchod doporučuje z 4 053 recenzí na Heureka.cz

Sledujte nás a pochlubte se fotkami vašich receptů a hlavně výsledků. #hubnusketomixZobrazit profil

Nemáte ještě účet?

Zaregistrujte se a získejte spousty výhod:

Dárek k narozeninám - nezapomeňte vyplnit datum svého narození

Sleva z opakovaných nákupů

Přehled všech svých objednávek

Rychlá opakovaná objednávka

Nemusíte vyplňovat své údaje

Registrovat se

Nebudete na to sami!

Tisíce lidí jako jste vy zde sdílí svoje výsledky, motivují se navzájem a naši výživoví poradci vám zde zodpoví veškeré vaše otázky. Využijte podpory ostatních a začněte hubnout už dnes!

Přidat se ke skupině

ČLENOVÉ více jak 16 000 členů

Možnosti dopravy

DPD
95 Kč
Zásilkovna
50 Kč