Pravda o kávě a hubnutí

Kávu většina z nás pije proto, abychom nastartovali organismus či podpořili množství energie v našem těle. Věděli jste ale, že je možné kávu použít i jako pomocníka při hubnutí? 

Kofein podporuje spalování i množství energie

Káva je obecně velmi oblíbeným nápojem. V Americe ji pije téměř ¾ populace. Ani na našem území se toto číslo nijak významně neliší. Z upražených a následně rozemletých zrn kávovníku vzniká po zalití horkou vodou specifický nápoj. Ten je typický svou tmavou barvou a silnou vůní. Znám je i pro své účinky:

  • zvýšení krevního tlaku,
  • stahování cév způsobující zvýšení mozkové činnosti, 
  • odstranění únavy,
  • zvýšení schopnosti udržet pozornost,
  • krátkodobé zvýšení energetického spalování, 
  • povzbuzení srdeční činnosti.

Káva má nejeden pozitivní účinek 

Přírodní i o chemické látky doplněné hubnoucí doplňky stravy často obsahují kofein. Ten je nezbytnou součástí kombinace dalších látek, které mají za cíl podpořit hubnutí. Ve spojitosti s nimi je kofein poměrně účinný. Něco jiného je ale samotná konzumace kávy. 

Vědci se účinkům pravidelného pití kávy při hubnutí věnují již několik let. Zatím nepřišli s jednoznačným výsledkem, zda káva na podporu hubnutí skutečně funguje. Je tak pouze na každém z nás, jak bude k hypotézám přistupovat. Konzumace kávy při hubnutí bývá doporučována hned z několika důvodů. A to především kvůli látce alkaloid kofeinu. Ta k hubnutí pomáhá tím, že:

  • Zvyšuje energii - je prokázáno, že kofein odstraňuje únavu a zvyšuje schopnost člověka udržet pozornost. Tyto pozitivní vlastnosti mohou být využity zejména při snaze dodržovat cvičební plán a udržovat svou fyzičku. 
  • Potlačuje chutě k jídlu - to nemusí to být pravda vždy a u každého. Je ale možné, že alespoň na nějakou dobu po požití kávy skutečně lidské tělo nemá potřebu konzumovat žádnou z potravin. Pokud vás honí mlsná a ještě jste neměli svou denní kávu, možná je na čase to změnit.
  • Zrychluje metabolismus - po krátkou dobu dochází k urychlení spalování kalorií. Není to ale nic, co by nějak závratně pomohlo snížit tělesnou hmotnost. 

Pití kávy není pro každého 

Celý efekt působení alkaloid kofeinu je pouze krátkodobý, zároveň se zde objevuje riziko závislosti. Obecně je konzumace kávy riziková pro lidi léčící se s vysokým krevním tlakem. Dle zatím zjištěných výsledků vychází, že zdravý člověk s jedním či dvěma hrnky kávy denně rozhodně nic nezkazí. Některé diety, například keto dieta, berou pití instantní kávy jako nedílnou součást a pomoc při hubnutí. Když nic jiného, budete mít alespoň více energie na shazování přebytečných kil. To samozřejmě platí pouze v případě, kdy do kávy nepřidáte ani lžičku cukru.