Bílkovinová dieta

Ketonová dieta se někdy může skrývat i pod jiným pojmenováním. Mluví se o ní také jako o bílkovinné, proteinové či bezsacharidové. Z druhého názvu vyplývá, jaký je její hlavní princip. Zvýšený příjem bílkovin a naopak vyloučení sacharidů z jídelníčku.

Kdy je bílkovinná dieta ideální?

Tato dieta je vhodná, pokud chcete rychle a efektivně zhubnout, ale zároveň nechcete své tělo vystavit riziku, že mu budou chybět potřebné vitamíny, minerály a ostatní živiny. Tento jev totiž velmi často nastává u jednostranně zaměřených diet (například, když jíte pouze tukožroutskou polévku, vejce či citrusy apod.) Naopak jídelníček při bílkovinné dietě je bohatý, pestrý a zaručí, že vám dieta i po několik týdnech bude stále chutnat.

 

Jaký je její princip?

Základní myšlenka bílkovinné diety je prostá: dostatek kvalitních bílkovin, žádné sacharidy. Jídelníček držící se tohoto pravidla pomůže v těle nastartovat proces, kterému se říká ketóza. Tím, že tělo nedostává energii v podobě sacharidů, které si tak rádo ukládá do zásob na horší časy, začne spalovat to, co má právě již „našetřeno“. Konečně se tak zbavíte tukových polštářků, se kterými bojujete roky a cvičení ani jiné diety na ně nepomáhají. Tato dieta míří právě pouze na tuk, svalová hmota zůstane zachována, protože je díky dostatku bílkovin chráněna.

 

Být v ketóze znamená, že se váš organismus začne bránit nedostatku sacharidů a začne si právě z mastných kyselin vytvářet tzv. ketony. Není však potřeba se takového stavu bát, pro naše předky, kteří se živili převážně masem, zeleninou a pouze výjimečně obilninami, to byl vlastně přirozený stav. Tělo nestrádá a díky pestré nabídce potravin bez sacharidů dostává veškeré živiny.

 

Co patří do jídelníčku bílkovinné diety?

Je to samozřejmě libové a nepříliš tučné maso. Například drůbeží, ryby, králík či hovězí. Nízkotučné mléčné výrobky (sýry, jogurty, tvarohy) mohou být i zakysané. Dále je to zelenina, kterou při této dietě lze jíst, kolik hrdlo ráčí. Potraviny bohaté na bílkoviny disponují navíc jednou nespornou výhodou. Mají totiž nízký nebo střední glykemický index, což znamená, že nás na dlouho zasytí a pomohou bojovat s chutí na sladké či na jiné nezdravé pamlsky. Sacharidům se ve stravě nedá ale vždy vyhnout na 100%, neměli bychom jich však sníst více než 50 g denně. Součástí jídelníčku by měl být také pitný režim, nejvhodnější je čistá voda - pozor na všechny slazené nápoje, včetně džusů a minerálek.

 

Co naopak na jídelníček nepatří?

Pokud opravdu chcete nastartovat proces ketózy v těle, je nutné vyhnout se některým potravinám bohatým na sacharidy, tuky a cukry. Jsou to například brambory, tučné maso (například vepřové, uzeniny), smažená jídla, sladkosti, pečivo, rýže, těstoviny a další přílohy. Nevhodné je rovněž sladké ovoce a některé druhy zeleniny, které mohou obsahovat velký poměr cukru.

 

Na co se připravit?

První dny, kdy se do bílkovinné diety pustíte, možná budete cítit únavu. Ta by však měla během pár dní odeznít, proces ketózy je totiž doprovázen přívalem energie a dokonce i dobré nálady. Díky těmto pocitům poznáte, že se s vaším tělem začalo něco dít. Pozor však na chyby v dietě, i sebemenší prohřešek může být znát. Ketóza se zastaví a s ní samozřejmě i hubnutí. Dostat se do výchozího bodu pak trvá několik dní.

 

Ne vždy sacharidy uhlídáte

Snadno se řekne, že by denní spotřeba sacharidů neměla přesáhnout 50 g, pokud ale nejste odborníkem, co se ve výživě vyzná, může být dodržování této hranice problém. U některých potravin by vás možná ani nenapadlo, že nejsou pro dietu vhodné. Jsou to především některé druhy zeleniny s vyšším obsahem cukru (například hrášek, kukuřice či mrkev). Ideální volbou při držení bílkovinné diety je proto sáhnout především v prvních fázích po již předem připraveném jídelníčku, který vám zaručí, že jíte tolik, kolik máte a dodržujete množství sacharidů.

95 %zákazníků náš obchod doporučuje z 1 275 recenzí na Heureka.cz

Sledujte nás a pochlubte se fotkami vašich receptů a hlavně výsledků #letosjinakZobrazit profil

Nemáte ještě účet?

Zaregistrujte se a získejte spousty výhod

Sleva z opakovaných nákupů

Přehled všech svých objednávek

Rychlá opakovaná objednávka

Nemusíte vyplňovat své údaje

Registrovat se

Nebudete na to sami!

Tisíce lidí jako jste vy zde sdílí svoje výsledky, motivují se navzájem a naši výživoví poradci Vám zde zodpoví veškeré Vaše otázky. Využijte podpory ostatních a začněte hubnout už dnes!

Přidat se ke skupině

ČLENOVÉ více jak 7 000 členů

Přečtěte si příběhy našich zákaznic. Inspirujte se.

Opravdu to funguje? Desetitisíce našich spokojených zákazníků říkají ano!

-10 kg za 2 měsíce

"Za dva měsíce jsem měla deset kilo dole. Šlo to samo. S touhle dietou je jen na vás, kolik kilo shodíte."

Mahulena Bočanová, herečka a moderátorka

Přečíst celý příběh

Možnosti dopravy

Geis
70 Kč
Zásilkovna
50 Kč