Na hladovku zapomeňte! Co vám zaručeně pomůže zhubnout?

Hubnutí už dávno neznamená, že se musíte trápit a hladovět. Pro začátek stačí, když si budete hlídat přidané a vydané kalorie. Pokud vás zdravý životní styl zajímá, tak tuto informaci určitě nečtete poprvé. Není to samozřejmě jenom o tomhle. Nepomůže vám to trvale a zdravě shodit přebytečná kila. S největší pravděpodobností se totiž stane, že při dietě budete hladovět.

uvodni

Ze začátku každé diety je velká motivace a chuť, která ale později vyprchá. Začnete se cítit vyčerpaní a nebudete mít energii na to, dál v dietě pokračovat. Možná si říkáte, že o tom přeci diety jsou. Změnit svoje stravovací návyky a prostě si na to zvyknout. Není to ale potřeba. Držet dietu a jíst zdravě můžete i bez toho, abyste hladověli a trápili se. V tomto článku se dozvíte, proč hladovka nepomůže k vysněné postavě a poradíme vám, jak shodit přebytečná kila jiným způsobem. Zdravým a s dlouhodobým efektem.

Hladovka versus půst

Víte, jaký je rozdíl mezi hladovkou a přerušovaným půstem? Pro mnoho lidí je to to samé, ale není tomu tak. Pokud přerušovaný půst držíte, jak máte, uvidíte kromě úbytku na váze i zlepšení vašeho zdraví. To se u hladovky říct nedá. A co je tedy přerušovaný půst? Metoda, u které se střídají dvě fáze. Půst a jídlo. Nejčastější a nejoblíbenější je časový poměr 16:8. To je šestnáctihodinový interval, v němž nepřijímáte žádnou potravu a v osmihodinovém intervalu normálně jíte. Jak už bylo řečeno, kromě úbytku na váze, má půst pozitivní vliv na vaše zdraví. Snižuje riziko rakoviny, kardiovaskulárních onemocnění nebo cukrovky. Zpomaluje proces stárnutí a může dokonce i významně prodloužit délku života. Naopak u hladovky nepřijímáte žádné nebo velmi omezené množství jídla, které je ale hluboko pod vaší kalorickou potřebou.

Když to shrneme, tak přerušovaný půst znamená, že přijímáte potravu v předem daném kontrolovaném časovém okně. U hladovky naopak úplně vynecháváte stravu či dlouhodobě přijímáte velmi malé množství kalorií.

Co se děje v těle, když hladoví?

Pokud chcete shodit přebytečná kila, musí být vaše tělo v kalorickém deficitu. To znamená snížit množství přijatých kalorií ve svém jídelníčku nebo zvýšit vydané kalorie pomocí fyzické aktivity. Ovšem ani dlouhodobě snížený kalorický příjem ne vždy znamená, že budete hubnout to, co chcete nebo si udržíte shozenou váhu.

U hladovění budete zpočátku pozorovat snížení váhy, ale pak se s největší pravděpodobností zastaví. „Vaše tělo se na nízký kalorický příjem adaptuje, bude mu stačit. Přestane se tedy zbavovat přebytečných tuků, bude se snažit uchovat si zásoby energie a vaše hmotnost bude stagnovat,“ přibližuje Monika Rychlovská Tělupilová, výživová poradkyně KetoMix.

Tip! Pokud si nevíte rady, jak s hubnutím začít, doporučujeme si přečíst těchto 20 tipů, jak zhubnout.

Foto c.2

Zpomalí se metabolismus

Ve chvíli, kdy je velký kalorický deficit, začne vaše tělo jako hlavní zdroj energie využívat uložené tuky a pak až svalovou hmotu. Po nějakém čase se přizpůsobí snížením bazálního metabolismu. To zjednodušeně znamená, že jde o počet kalorií potřebné pro vaše tělo a díky tomu se udrželo při životě v klidovém stavu. Aby se zachovalo co nejvíce energie, začne pak spalovat mnohem méně kalorií a celý metabolismus se tak zpomalí. Což má za následek zastavení hubnutí.

Tělo nebude fungovat efektivně

Vaše tělo může začít upřednostňovat pouze základní funkce jako jsou například dýchání nebo tlukot srdce, a to na základě délky hladovění a množství přijatých kalorií. Ostatní procesy, na které potřebuje také vydat nějakou energii automaticky zpomalí.

To se především týká:

  • Vlasů a nehtů – mohou se vám lámat a zpomalí se jejich růst
  • Imunity – ta se oslabí, a i obyčejné nachlazení budete zvládat o dost hůř
  • Zažívání a pocitů hladu – najednou vás mohou přepadávat návaly hladu, můžete trpět nadýmáním a podrážděným žaludkem
  • Pleti – stárne rychleji a jakékoliv její poranění se bude hojit déle a hůř
  • Kostí – ty slábnou a může hrozit i osteoporóza.

Hladovění pro lidský organismus není vůbec zdravé a tělo se s tím snaží bojovat. To vám potvrdí i naše výživová poradkyně Monika Rychlovská Tělupilová: „I když nejdříve rychle zhubnete, pro správné fungování potřebujete dostatek kalorií. Vaše tělo se proto bude ze všech sil snažit a pracovat na tom, aby vám zdraví a kilogramy ztracené hladověním vrátilo zpět.

Hladovka má vliv i na psychiku

Když hladovíte a držíte dietu může to vést dokonce k tomu, že u vás propukne porucha příjmu potravy. Začnete si odpírat určitá jídla, budete mít strach při vybírání a nakupování potravin a prohloubí se negativní postoj k jídlu. Projeví se závislost na vlastní váze, velikosti oblečení a nadměrnému cvičení. V extrémním případě to dojde až k anorexii nebo bulimii.

Přísné omezování kalorií a s tím spojené hladovění není rozhodně zdravé a z dlouhodobého hlediska neudržitelné. Hladovka postupem času zpomalí metabolismus a vaše tělo přestane fungovat tak, jak má. To pak vede k poruchu příjmu potravy. Krásné, dokonalé a hubené postavy vidíme všude. Na sociálních sítích, na obálkách módních časopisů nebo v reklamách. To pro mnoho žen bývá velice frustrující a rozhodnou se pro drastické diety. Ale nezapomínejte na to, že hubnout se dá opravdu i zdravě.

Foto c.1

Jak hubnout zdravě

Neriskujte své zdraví a zkuste raději ověřené a zdravé způsoby hubnutí. Nebudete hladovět, trápit se a jíst jídla, která vám nechutná. Nakonec zjistíte, že je to jednoduché a dostanete se na váhu, jakou se vždycky chtěli.

JEZTE VÍCE PROTEINU

Díky proteinové dietě budete mít rychlý úbytek tuku, ale neztratíte svalovou hmotu, potřebnou energii a nepřepadne vás pocit hladu. Můžete ji znát i pod pojmem bílkovinová nebo ketonová dieta. Základem je pravidelný a vyvážený stravovací režim, který se dělí do tří fází. Každá fáze je založena na specifickém jídelníčku a seznamu povolených či zakázaných potravin. Pokud není vhodné hubnout se speciálně sestaveným programem, doporučujeme zařadit do jídelníčku alespoň proteinové nápoje nebo proteinové tyčinky. Předejdete tomu, abyste ztráceli svalovou tkáň a zpomalili si metabolismus.

Tip! Vyzkoušejte tento ochutnávkový balíček KetoMix, kde najdete třicet pět porcí na sedm dní.

ZAMĚŘTE SE NA FYZICKOU AKTIVITU

Pohyb velmi pozitivně ovlivňuje psychiku a zlepšuje fyzickou kondici. Nemusíte nutně trávit 2 hodiny v posilovně, ale bohatě stačí zařadit minimálně 30 minut fyzické aktivity denně. Začněte s něčím lehkým. Například chůzí do schodů, tancem nebo jízdou na kole.

ZAMĚŘTE SE NA SILOVÝ TRÉNINK

Během hubnutí pomáhá posilování zachovat a budovat svalovou hmotu. Čím více máte svalové hmoty, tím pro vás bude hubnutí snadnější. A i přesto, že se zrovna nehýbete nebo nesportujete svaly spalují energii.

NEKUPUJTE POLOTOVARY

Jídelníček mějte sestavený z kvalitních potravin a vynechte ty průmyslově zpracované. Nestravujte se v rychlém občerstvení a raději si připravujte jídlo doma a sebou do krabičky. Budete mít stoprocentní přehled o tom, co jíte a připravíte si jídlo, které má mnohem méně kalorií, je bohaté na proteiny, vlákninu a obsahuje zdravé tuky. Nestane se vám, že budete hladovět.

Tip! Vyzkoušejte některé recepty, které vám ušetří čas a nemusíte složitě přemýšlet, co si uvařit.

SLAZENÉ NÁPOJE JEN ZŘÍDKA

Pitný režim je velice důležitý, ale raději si odpusťte slazené a energetické nápoje. Ani míchané drinky se nedoporučují, protože obsahují spoustu cukru a kalorií. Sáhněte raději po vodě nebo bylinkových čajích.

Tip! Vyzkoušejte tyto ochucené nápoje, které si velmi snadno připravíte, abyste nemuseli pít pouze čistou vodu.

SNAŽTE SE BÝT V POHODĚ

Psychika člověka je velice důležitá a jak všichni víme, stres nikomu neprospívá. Také zpomaluje proces hubnutí, proto se mu snažte vyhýbat. K uklidnění mysli vám mohou pomoct meditace, různá dechová cvičení a jóga.

Tip! Posilovat doma? No ano. Podívejte se video seriál Protáhni se.

Závěrem

Může se zdát, že cesta za vysněnou postavou bude obtížná a samozřejmě netvrdíme, že je to lehké. Ovšem hladovění rozhodně není ten správný směr. Zdravé hubnutí si vyžaduje vhodnou dietu. Takovou, která vám bude dělat radost, uvidíte výsledky a vydržíte u ní. I když je dieta svým způsobem nějaké omezení v jídle, rozhodně byste při ní neměli cítit vyčerpání nebo hlad. I dietu si můžete užít. Jak už bylo několikrát zmíněno, hladovka je nezdravý způsob hubnutí a nejde držet dlouhodobě. Je jasné, že na začátku uvidíte celkem rychlý pokles váhy a bude vás to nutit k tomu, abyste v hladovění pokračovali. Vaše tělo ale bude trpět. Zpomalí se metabolismus, narušíte si správné fungování těla a později vám to velmi negativně začne ovlivňovat i vaši psychiku.

I když jdou zpočátku kila dolů, velmi brzy je naberete zpět,“ doplňuje negativní stránku hladovění Monika Rychlovská Tělupilová.

Zaměřte se na diety, které jsou pro tělo zdravější, budete je dodržovat, aniž byste tělu nějak uškodili. Začátky mohou být těžké, ale jakmile se naučíte zdravě a lépe jíst, bude to hračka. Zkuste začít s KetoMixem. K dispozici vám bude i dohled odborníků a pokud budete potřebovat s čímkoliv pomoct či poradit, jsou tu pro vás. Nezapomeňte také na pravidelný pohyb. Věřte, že jakmile si k tomu vytvoříte pozitivní vztah bude pro vás o dost jednodušší dodržovat zdravý životní styl.


monika-telupilova-foto
Autor článku
Monika Tělupilová

Výživová poradkyně s desetiletou praxí v podnikání v oblasti výživy a vystudovaná nutriční terapeutka. Založila dvě pobočky výživové poradny, a to v Šumperku v roce 2010 a v Brně v roce 2012. Za dobu působení jimi prošlo několik tisíc klientů. Každodenně pomáhá desítkám lidí s úpravou jídelníčku za účelem zdravého stravování, redukce či nabírání hmotnosti. V roce 2017 byla porotkyní a součástí nutričního týmu pečujícího o finalistky České MISS. Výsledky úspěšných klientů můžete najít v časopise Tina. Několikrát vystupovala v ČT v pořadu Sama doma a Dobré ráno. Pravidelně publikuje v Brněnském deníku Rovnost, její citace se objevují v článcích na internetových portálech v Česku i na Slovensku. Je nutriční garantkou celorepublikového projektu Pestrá strava – CEFF v České i Slovenské republice.

98 %zákazníků náš obchod doporučuje z 4 053 recenzí na Heureka.cz

Sledujte nás a pochlubte se fotkami vašich receptů a hlavně výsledků. #ketomixZobrazit profil

Nemáte ještě účet?

Zaregistrujte se a získejte spousty výhod:

Dárek k narozeninám - nezapomeňte vyplnit datum svého narození

Sleva z opakovaných nákupů

Přehled všech svých objednávek

Rychlá opakovaná objednávka

Nemusíte vyplňovat své údaje

Registrovat se

Nebudete na to sami!

Tisíce lidí jako jste vy zde sdílí svoje výsledky, motivují se navzájem a naši výživoví poradci vám zde zodpoví veškeré vaše otázky. Využijte podpory ostatních a začněte hubnout už dnes!

Přidat se ke skupině

ČLENOVÉ více jak 16 000 členů

Možnosti dopravy

DPD
95 Kč
Zásilkovna
50 Kč
;