Na hladovku zapomeňte! Co vám zaručeně pomůže zhubnout?

Jediným způsobem, jak zaručeně zhubnout, je hlídat si přijaté a vydané kalorie. To je všeobecně známý fakt a pokud se jen trochu zajímáte o zdravý životní styl, určitě jste to už někde četli nebo slyšeli. I přesto, že je na tom hodně pravdy, s pouhým snižováním množství kalorií se vám bohužel nepodaří zbavit se přebytečných kil efektivně, zdravě a hlavně trvale.

uvodni

Když se totiž budete držet pouze této informace, budete s největší pravděpodobností při dietě hladovět a poté, co vyprchá počáteční motivace, budete už jen vyčerpaní a na nejlepší cestě s hubnutím skončit. V dnešním článku se dozvíte, proč není hladovka na boj s přebytečnými kilogramy to pravé. Poradíme vám také jak hubnout jinak, zdravě a s dlouhodobým efektem.

Hladovka vs. půst

Jaký je rozdíl mezi přerušovaným půstem a hladovkou? Mnoho lidí tyto dva pojmy zaměňuje. Nejde ale o stejnou věc. Pokud se přerušovaný půst správně praktikuje, má kromě úbytku váhy i pozitivní vliv na zdraví. Na rozdíl od hladovky.
Přerušovaný půst je metoda, při které se střídají fáze půstu a fáze jídla. Lidé nejčastěji volí časový poměr 16:8. To znamená šestnáctihodinový interval, kdy nepřijímají žádnou potravu, a osmihodinový interval, kdy normálně jí. Rozumný půst má kromě váhy vliv na snížení rizika rakoviny, kardiovaskulárních onemocnění nebo cukrovky. Zpomaluje také proces stárnutí a může významně prodloužit délku života.
Hladovění by se naopak dalo definovat jako období, kdy nepřijímáte žádné nebo velmi omezené množství jídla, které je hluboko pod vaší kalorickou potřebou.

Přerušovaný půst znamená příjem potravy v předem daném kontrolovaném časovém okně. Hladovka je naopak úplné vynechávání stravy nebo dlouhodobé přijímání velmi nízkého množství kalorií.

Co se děje ve vašem těle, když hladovíte

Abyste zhubli, musí být vaše tělo v kalorickém deficitu. V podstatě to znamená, že snížíte množství přijatých kalorií omezením jídelníčku nebo zvýšíte množství vydaných kalorií s pomocí fyzické aktivity. Pozor ale, ani dlouhodobě snížený kalorický příjem vždy neznamená, že zhubnete, co chcete, nebo že si shozenou váhu udržíte.

Při hladovění budete zpočátku hubnout, pak se ale váha zpravidla zastaví. „Vaše tělo se na nízký kalorický příjem adaptuje, bude mu stačit. Přestane se tedy zbavovat přebytečných tuků, bude se snažit uchovat si zásoby energie a vaše hmotnost bude stagnovat,“ přibližuje Monika Rychlovská Tělupilová, výživová poradkyně KetoMix.

Foto c.2

Zpomalí se metabolismus

Při značném kalorickém deficitu začne vaše tělo jako primární zdroj energie používat uložené tuky, sekundárně pak svalovou hmotu. Po nějakém čase se ale tělo kalorické deprivaci přizpůsobí tím, že sníží bazální metabolismus. Když to hodně zjednodušíme, jde o počet kalorií, které vaše tělo potřebuje, aby se v klidovém stavu udrželo při životě. A aby si co nejvíce energie zachovalo, začne pálit mnohem méně kalorií. Celý metabolismus se zpomalí. A vy přestáváte hubnout.

Vaše tělo začne fungovat méně efektivně

V závislosti na délce hladovění a množství přijatých kalorií může vaše tělo začít upřednostňovat pouze základní funkce, jako jsou například dýchání a tlukot srdce. Ostatní procesy v těle, na které potřebuje vydat energii, zpomalí.

Týká se to:

  • Vlasů a nehtů – mohou se lámat.
  • Imunity – oslabí se a budete hůř zvládat i obyčejné nachlazení.
  • Zažívání a pocitů hladu – můžete zažívat nečekané návaly hladu, trpět nadýmáním nebo mít podrážděný žaludek.
  • Pleti – rychleji stárne, jakékoliv poranění se hůř a déle hojí.
  • Kostí – slábnou a hrozí osteoporóza.

Hladovění není zdravé a tělo se zoufale snaží tohoto nepříjemného stavu zbavit. To potvrzuje i Monika Rychlovská Tělupilová: „I když nejdříve rychle zhubnete, pro správné fungování potřebujete dostatek kalorií. Vaše tělo se proto bude ze všech sil snažit a pracovat na tom, aby vám zdraví a kilogramy ztracené hladověním vrátilo zpět.

Hladovka může ohrozit i vaši psychiku

Dieta, při které hladovíte, může vést až k rozvoji poruch příjmu potravy. Mezi ně patří odpírání si určitých potravin, strach při výběru potravin, negativní postoj k jídlu, nadměrné cvičení a posedlost vlastní váhou a velikostí. V extrémních případech se může vyvinout anorexie nebo bulimie.

Hladovění spojené s přísným omezováním kalorií není zdravé ani dlouhodobě udržitelné. Hladovka časem zpomalí váš metabolismus a způsobí, že vaše tělo nefunguje, jak má. V extrémních případech může vést až k rozvoji poruch příjmu potravy.

Foto c.1

Jak hubnout zdravě

Místo, abyste při honbě za štíhlejším tělem riskovali své zdraví, vsaďte raději na ověřené a zdravé způsoby hubnutí.

JEZTE VÍCE PROTEINU
Proteinová dieta funguje na principu rychlého úbytku tuku, aniž byste však ztráceli svalovou hmotu, potřebnou energii nebo pociťovali hlad. Říká se jí také bílkovinná či ketonová dieta. Je založena na pravidelném a vyváženém stravovacím režimu, který je rozdělen do tří fází. Každá fáze má specifický jídelníček a seznam potravin, které jsou povolené nebo zakázané.
Pokud nechcete hubnout se speciálně sestaveným programem, určitě je vhodné zařadit do jídelníčku alespoň proteinové nápoje nebo tyčinky. Předejdete tak úbytku svalové tkáně a zpomalení metabolismu.

NAVYŠTE FYZICKOU AKTIVITU
Pohyb zlepšuje nejen fyzickou kondici, ale pozitivně ovlivňuje také psychiku. Snažte se do svého programu zařadit alespoň 30 minut fyzické aktivity denně. Zkuste chůzi do schodů, tanec nebo jízdu na kole.

PŘIDEJTE SILOVÝ TRÉNINK
Posilování pomáhá během hubnutí zachovat a budovat svalovou hmotu. Čím více svalové hmoty máte, tím lépe vám hubnutí půjde. Svaly spalují energii i v klidovém režimu, tedy v době, kdy se zrovna nehýbete, nesportujete.

VYŘAĎTE POLOTOVARY
Zaměřte se na jídelníček sestavený z co nejméně průmyslově zpracovaných potravin. Přestaňte se stravovat v rychlém občerstvení, raději si jídlo připravujte doma nebo s sebou do krabičky. Takové jídlo má daleko méně kalorií, je bohaté na protein, vlákninu a zdravé tuky. Nebudete tedy po něm tak brzy cítit hlad.

OMEZTE SLAZENÉ NÁPOJE
Vynechte ze svého pitného režimu slazené nápoje, energetické nápoje nebo různé míchané drinky, které zpravidla obsahují spoustu cukru a kalorií. Místo nich pijte vodu nebo bylinkové čaje.

BUĎTE V POHODĚ
Snažte se vyhýbat stresu. Zpomaluje totiž proces hubnutí. Pomoci mohou meditace, dechová cvičení nebo pravidelná a nenáročná jóga.

Hladovění v honbě za shozenými kilogramy není tou správnou cestou. Nejdůležitější pro zdravé hubnutí je zvolit si vhodnou dietu. Takovou, ze které budete mít radost, bude přinášet výsledky a bude pro vás dlouhodobě udržitelná. Pamatujte si, že poslední, co byste při dietě měli cítit, jsou vyčerpání a hlad.

Závěrem

Hladovka není zdravý ani dlouhodobě udržitelný způsob, jak se zbavit přebytečných kilogramů. I když mohou prvotní výsledky lákat k tomu, abyste v hladovění pokračovali, vaše tělo bude trpět. Dlouhodobé hladovění zpomaluje metabolismus, narušuje správné fungování vašeho těla a negativně ovlivňuje psychiku.
I když jdou zpočátku při hladovění kila dolů, velmi brzy je naberete zpět,“ doplňuje negativní stránku toho způsobu hubnutí Monika Rychlovská Tělupilová.
Zaměřte se raději na zdravější formy hubnutí, které můžete praktikovat dlouhodobě. Naučte se lépe a zdravěji jíst. Začít můžete tím, že vyzkoušíte osvědčenou dietu, jejíž součástí je i dohled odborníků. Zařaďte také do svého programu pravidelný pohyb.


monika-telupilova-foto
Autor článku
Monika Tělupilová

Výživová poradkyně s desetiletou praxí v podnikání v oblasti výživy a vystudovaná nutriční terapeutka. Založila dvě pobočky výživové poradny, a to v Šumperku v roce 2010 a v Brně v roce 2012. Za dobu působení jimi prošlo několik tisíc klientů. Každodenně pomáhá desítkám lidí s úpravou jídelníčku za účelem zdravého stravování, redukce či nabírání hmotnosti. V roce 2017 byla porotkyní a součástí nutričního týmu pečujícího o finalistky České MISS. Výsledky úspěšných klientů můžete najít v časopise Tina. Několikrát vystupovala v ČT v pořadu Sama doma a Dobré ráno. Pravidelně publikuje v Brněnském deníku Rovnost, její citace se objevují v článcích na internetových portálech v Česku i na Slovensku. Je nutriční garantkou celorepublikového projektu Pestrá strava – CEFF v České i Slovenské republice.

98 %zákazníků náš obchod doporučuje z 4 053 recenzí na Heureka.cz

Sledujte nás a pochlubte se fotkami vašich receptů a hlavně výsledků. #ketomixZobrazit profil

Nemáte ještě účet?

Zaregistrujte se a získejte spousty výhod:

Dárek k narozeninám - nezapomeňte vyplnit datum svého narození

Sleva z opakovaných nákupů

Přehled všech svých objednávek

Rychlá opakovaná objednávka

Nemusíte vyplňovat své údaje

Registrovat se

Nebudete na to sami!

Tisíce lidí jako jste vy zde sdílí svoje výsledky, motivují se navzájem a naši výživoví poradci vám zde zodpoví veškeré vaše otázky. Využijte podpory ostatních a začněte hubnout už dnes!

Přidat se ke skupině

ČLENOVÉ více jak 16 000 členů

Možnosti dopravy

DPD
95 Kč
Zásilkovna
50 Kč