Proteinová dieta - protein při hubnutí?

Bílkovinná – proteinová dieta (nazývaná také ketonovou dietou) je založená vysokém příjmu bílkovin a současném minimálním příjmem sacharidů. Principem proteinové diety je dostat se za 1-3 dny do stavu, kdy tělo začne spalovat vlastní tuky. Vyloučením sacharidů a zaměřením se na proteinová jídla dojde v těle k nastartování procesu, který se nazývá ketóza. Takzvané ketolátky tlumí pocity hladu.

Základní princip proteinové diety fakt, že v jídle, které běžně konzumujeme, jsou zastoupeny tři složky, které nám dodávají energii. Jsou to sacharidy, tuky a proteiny. Ty nám poskytují vše potřebné k životu. Primárním zdrojem energie bývají v dnešní uspěchané době především sacharidy, kterých máme ve stravě nadbytek. 

Cílem proteinové diety je právě sacharidy ze stravy vyloučit a zaměřit se na příjem kvalitních proteinů (bílkovin). Tím dochází ke spalování záložní energie, kterou máme v těle uloženou v podobě nehezkých tukových polštářků. Dostatečný příjem proteinů navíc při hubnutí ochrání vaši svalovou hmotu, protože právě proteiny jsou základním stavebním prvkem pro svaly. Pokud by tedy došlo pouze k omezení sacharidů, ale nikoliv navýšení množství proteinů, mohlo by docházet ke spalování svalové hmoty a to je při každém hubnutí nežádoucí jev. proteinová dieta

S prvotní myšlenkou přijímání sníženého množství sacharidů přišel v roce 1974 profesor George L. Blackburn z Harvardské univerzity, který zkoumal metabolusmus tuků.


Zajímavost:   "Ketogenní dieta" byla v druhé polovině 20 let testována jako alternativní léčba dětské epilepsie a také v současnosti se můžeme s těmito alternativními metodami stále setkat.

Na základě klinických studií se uvádí zmírnění počtu a vážnosti epileptických záchvatů až o 50 % a doporučuje se především v případě, že dětským pacientům nezabírá ani kombinace běžně účinných léků. Zdroj: Studii publikovali: MUDr. Klára Brožová, MUDr. Jan Hadač, Ph.D,Oddělení dětské neurologie, Thomayerova nemocnice, Praha


 

Co jíst při proteinové dietě

Libové maso, sýry, vejce, ryby a zelenina (pozor na sladké druhy). Maso by mělo být především bílé, jako je například kuřecí, králičí, krůtí, vyhnout bychom se naopak měli tučnému vepřovému a na uzeniny na nějaký čas zapomenout úplně. Co se týče „povolené“ zeleniny, může to být například brokolice, květák, cuketa, okurka, špenát, zelí, lilek a všechny druhy listových salátů. Doporučené množství zeleniny denně je kolem 500 gramů, upravena by měla být dušením, vařením či ji lze konzumovat zasyrova.Je třeba naprosto vyloučit pečivo, těstoviny, brambory a jiné přílohy.

Je těžké se na začátku zorientovat, které potraviny obsahují bílkoviny a které sacharidy. Největším rizikem v proteinové dietě bývá příjem takového množství sacharidů, kdy se tělo nedostane do ketózy. Příjem sacahridů je tedy snížený, ale na natolik, aby tělo začlo spalovat vlastní tuky. Proteinová strava Ketomix může pomocí začátečníkům, aby začli opravdu spalovat vlastní tuky, v dalších fázích diety se pak přechází pozvolna na nízkosacharidovou stravu

Proteinová jídla KetoMix navíc obsahují vitamíny  a minerální látky, které by při dietě mohli tělu chybět.

Do jídelníčku je rovněž potřeba zařadit dostatek neslazených tekutin, protože ty se běžně v těle zadržují v sacharidech, ale protože právě sacharidy jsou momentálně omezovány, je nutné zvýšit pitný režim. Ideální je voda či neslazená minerálka, která navíc tělu dodá draslík a sodík.

Potraviny s vysokým obsahem bílkovin:

  • kuřecí a krůtí maso
  • hovězí a telecí maso
  • ryby
  • mléčné produkty
  • vejce

Co nejíst při proteinové dietě

Čemu se naopak při proteinové dietě vyhnout? Zcela vyloučit bychom měli přílohy, jako jsou například brambory, těstoviny, kuskus, obilniny, pečivo, ale i sladké ovoce, sladkosti, pochutiny a alkohol. Množství sacharidů, které lze denně v potravinách zkonzumovat, je pouze 50 gramů. Vyšší množství může pozastavit proces ketózy a hubnutí. Pak je potřeba začít celý proces od počátku. Proces hubnutí vám může zastavit i jeden obyčejný rohlík! neznamená to tedy, že při snězení rohlíku začnete tloustnout, ale přestanete hubnout. Než se dostanete do procesu spalování vám pak opět může trvat dalších několik dní.

Nejčastější chyby v proteinové dietě

  • "občasná" konzumace pečiva
  • nízký příjem tuků, kvalitní tuky - jsou potřeba jako energie namísto cukrů a sacharidů.
  • přislazování nízkosacharidových jídel cukrem či sladidly
  • nedostatečná pitný režim
  • nepravidelnost v jídle
  • málo zeleniny - ta je nutná pro správnou funkci trávího systému

Jak dlouho dietu držet?

Doba, po kterou se proteinová dieta drží, se odvíjí od kil, která chcete zhubnout. Čas, kdy jíte opravdu pouze proteinová jídla a zeleninu, by však neměl přesáhnout osm týdnů, aniž byste se neporadili s výživovým poradcem či jiným odborníkem. Přechod na obvyklou stravu probíhá pozvolna a měla by následovat takzvaná stabilizační fáze, aby nedošlo k jojo efektu. I nadále je samozřejmě potřeba dodržovat pravidla racionální výživy a občas si zařadit „proteinový den“.

Jak poznám, že jsem v ketóze

Ketóza nastane zpravidla po 2-4 dnech od začátku diety. Každé tělo reaguje jinak. Pro kontrolu, zda jste v ketóze, můžete použít testovací proužky. použivají se na testování z moči. Upozornění: Čím déle je tělo v ketóze, tím méně ketonových látek vylučuje močí. Negativní test tedy nemusí nutně znamenat, že nejste v ketóze. je tedy lepší testovat v prvních dnech od začátku diety.

To, zda jste v ketóze, můžete poznat několika způsoby.

  • po prvotních zváštních pocitech pociťujete více energie
  • máte neustále žízeň a přitom pijete dost vody
  • chodíte častěji na záchod

Doporučení na závěr

Při dodržování proteinové diety lze jídelníček doplnit i vhodnou pohybovou aktivitou. Doporučuje se především lehčí cvičení jako je například chůze, plavání či jízda na kole. Proteinová dieta je jasnou cestou k vysněné postavě, pokud však trpíte zdravotními problémy týkajících se ledvin, jater, srdce či diabetu, je vždy lepší vše konzultovat s lékařem či výživovým odborníkem. Obrátit se můžete i na odborníky KetoMix.

Ujistěte se, že ve vaší stravě nechybí přísun soli draslíku a hořčíku.

95 %zákazníků náš obchod doporučuje z 1 626 recenzí na Heureka.cz

Sledujte nás a pochlubte se fotkami vašich receptů a hlavně výsledků. #hubnusketomixZobrazit profil

Nemáte ještě účet?

Zaregistrujte se a získejte spousty výhod:

Dárek k narozeninám - nezapomeňte vyplnit datum svého narození

Sleva z opakovaných nákupů

Přehled všech svých objednávek

Rychlá opakovaná objednávka

Nemusíte vyplňovat své údaje

Registrovat se

Nebudete na to sami!

Tisíce lidí jako jste vy zde sdílí svoje výsledky, motivují se navzájem a naši výživoví poradci vám zde zodpoví veškeré vaše otázky. Využijte podpory ostatních a začněte hubnout už dnes!

Přidat se ke skupině

ČLENOVÉ více jak 9 000 členů

Přečtěte si příběhy našich zákaznic. Inspirujte se.

Opravdu to funguje? Desetitisíce našich spokojených zákazníků říkají ano!

Vysněná váha
za měsíc

„Hubnutí s KetoMixem bylo rychlé a pohodlné. Už za měsíc jsem se dostala na svou vysněnou váhu.“

Mahulena Bočanová, herečka a moderátorka

Přečíst celý příběh

Možnosti dopravy

Geis
70 Kč
Zásilkovna
50 Kč