Proteinová dieta

 Tato dieta není ve světě zdravého hubnutí žádnou novinkou, ale naopak se jedná o metodu, kterou prověřily dlouhé roky zkoumání. S prvotní myšlenkou přišel v roce 1974 profesor George L. Blackburn z Harvardské univerzity. Jedná se o dietní plán, pomocí kterého lze dosáhnou optimální váhy cestou racionálního hubnutí.

 Základní princip proteinové diety se opírá o fakt, že v jídle, které běžně konzumujeme, jsou zastoupeny tři složky, jenž nám dodávají energii. Jsou to sacharidy, tuky a proteiny. Ty nám poskytují vše potřebné k životu. Primárním zdrojem energie bývají především v dnešní uspěchané době sacharidy, kterých máme ve stravě nadbytek. Cílem proteinové diety je právě sacharidy ze stravy vyloučit a zaměřit se na příjem kvalitních proteinů (bílkovin). Tím dochází ke spalování záložní energie, jenž v podobě nehezkých tukových polštářků máme v těle uloženou. Dostatečný příjem proteinů navíc při hubnutí ochrání naši svalovou hmotu, protože právě proteiny jsou základním stavebním prvkem pro svaly. Pokud by tedy došlo jen k omezení sacharidů, ale nikoliv navýšení množství proteinů, mohlo by docházet ke spalování svalové hmoty a to je při každém hubnutí nežádoucí jev.

 Vyloučením sacharidů a zaměřením se na proteinová jídla dojde v těle k nastartování procesu, který se nazývá ketóza. Takzvané ketolátky tlumí pocity hladu, ale zároveň navozují i dobrou náladu a mohou za přílivy energie. Pouze prvních několik dní, kdy přejdete na proteinovou dietu, se můžete cítit mírně unavení. Tento stav však brzy odezní.

 A co patří do jídelníčku proteinové diety? Je to libové maso, sýry, mléko, jogurty, vejce, ryby a zelenina (pozor na sladké druhy). Maso by mělo být především bílé, jako je například kuřecí, králičí, krůtí, vyhnout bychom se naopak měli tučnému vepřovému a na uzeniny na nějaký čas zapomenout úplně. Co se týče „povolené“ zeleniny, může to být například brokolice, květák, cuketa, okurka, špenát, zelí, lilek a všechny druhy listových salátů. Doporučené množství zeleniny denně je kolem 500 g, upravená by měla být dušením, vařením či lze konzumovat za syrova. Do jídelníčku je rovněž potřeba zařadit dostatek neslazených tekutin, protože ty se běžně v těle zadržují v sacharidech, ale protože právě sacharidy jsou momentálně omezovány, je nutné zvýšit pitný režim. Ideální je voda či neslazená minerálka, která navíc tělu dodá draslík a sodík.

Čemu se naopak při proteinové dietě vyhnout? Zcela vyloučit bychom měli přílohy, jako jsou například brambory, těstoviny, kuskus, obilniny, pečivo, ale i sladké ovoce, sladkosti, pochutiny a alkohol. Množství sacharidů, které lze denně v potravinách zkonzumovat, je pouze 50 g. Vyšší množství může pozastavit proces ketózy a hubnutí. Pak je potřeba začít celý proces od počátku.

 Doba, po kterou se proteinová dieta drží, se odvíjí od kil, která chcete zhubnout. Čas, kdy jíte opravdu jen proteinová jídla a zeleninu, by však neměl přesáhnout šest týdnů, aniž byste se neporadili s výživovým poradcem či jiným odborníkem. Přechod na obvyklou stravu probíhá pozvolna a měla by následovat takzvaná stabilizační fáze, aby nedošlo k jojo efektu. I nadále je samozřejmě potřeba dodržovat pravidla racionální výživy a občas si zařadit „proteinový den“.

 Při dodržování proteinové diety lze jídelníček doplnit i vhodnou pohybovou aktivitou. Doporučuje se především lehčí cvičení, jako je například chůze, plavání či jízda na kole. Proteinová dieta je jasnou cestou k vysněné postavě, pokud však trpíte zdravotními problémy týkající se ledvin, jater, srdce či diabetu, je vždy lepší vše konzultovat s lékařem či výživovým odborníkem. Obrátit se můžete i na naše odborníky.

 

ZVOLTE SI VARIANTU KETONOVÉ DIETY

a změňte svůj život:

 

Dieta_4_tydny_1dieta_6_tydnu_1dieta_9_tydnu_1

 

 

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.