Ideální váha ovlivňuje nejen zdraví

Zdraví člověka, vzhled i dobrý pocit ze sebe samého. Na to i mnohé další má pozitivní či negativní vliv tělesná hmotnost. Jaká je ideální váha a jak jí lze dosáhnout? 

Teoreticky váhu zhodnotí BMI 

Podle výšky a váhy dokážete snadno vypočítat, jak na tom vaše tělesná hmotnsot je. I když BMI kalkulačka není úplně přesná, lze ji považovat za jakýsi odrazový můstek, který vám nastíní váhovou situaci. Oficiálně je body mass index považován za ukazatel objemu tuku v lidském těle v kilogramech na metr čtvereční. Výpočet množství tuku se tímto způsobem zjišťuje již téměř 200 let. Je nutné si ale uvědomit, že tento ukazatel nemá 100% vypovídací hodnotu. A to především proto, že nezohledňuje svalovou a tukovou skladbu konkrétního lidského těla.

Pro výpočet je nutné znát výškové a váhové údaje. Při zjišťování těchto hodnot je důležité myslet na přesnost. Vážení je vhodné nalačno ráno, bez oblečení a bot. Změřit výšku můžete kdykoliv během dne. I zde platí, že je nutné být naboso. Variantou je měření u zdi. K té člověk stojí zády a musí se jí dotýkat. Následně se přiloženou knížkou nebo pravítkem u hlavy udělá čárka na zeď, ke které se změří délka od země. Ideální je k měření výšky využít druhého člověka. Ten zkontroluje přesnost zjištěných hodnot. 

Číslo na váze nemluví za vše

Ručička ukazující číslo na váze je pro člověka často znepokojující. Stále se ale jedná pouze o číslo. To může být ovlivněno mnoha faktory. Lidské tělo je nepředvídatelné a jedinečné. Například dokáže zadržet až 3 kilogramy vody. Zároveň je nutné si uvědomit, že je zásadní i věk člověka a jeho výška. Ideální váha podle věku je odlišná v dospělosti nebo ve stáří. Záleží také na složení těla. A sice na množství svalové a tukové hmoty. 

Množství tuku v lidském těle automaticky stoupá s věkem. U lidí starších 50 let je naprosto v pořádku, když tělesná skladba obsahuje okolo 30 % tělesného tuku. Zároveň platí, že kvůli fyziologickému rozložení mají ženy přirozeně více množství tuku v těle než muži. U nich je hodnota tuku zpravidla alespoň o 10 % nižší.. 

Množství tuku u mužů by do 30 let věku mělo obsahovat maximálně 15 %, nad 50 let se může jednat až o 25 %. Stejně jako škodí větší množství tuku, i jeho menší hodnota má na tělo negativní vliv. Konkrétně může zapříčinit špatné fungování termoregulace či narušení hormonální rovnováhy.

Obezita i nadváha ovlivňují zdravotní stav 

Pokud se dlouhodobě stravujeme nezdravě a přijímáme více kalorií, než spálíme, může ručička na váze ukazovat velmi vysoká čísla. Ta často značí nadváhu nebo obezitu. Jaký je mezi těmito dvěma termíny rozdíl? I přesto, že se může jednat jen o pár kil, vyšší riziko může přinést obezita především v oblasti zdraví člověka. 

Obezita je, co se týče vlivu na zdravotní stav, více nebezpečná. Mezi základní komplikace, které jsou s vysokou tělesnou hmotností spojeny patří například:

  • u žen potíže s menstruací či otěhotněním, 
  • psychické problémy,
  • poruchy spánku,
  • onemocnění žlučníku,
  • srdeční onemocnění,
  • problémy s dýcháním, 
  • cévní onemocnění,
  • zvýšená hladina cholesterolu,
  • riziko vzniku cukrovky 2. typu.

Ideální váhu udrží zdravý životní styl 

Ideální váha je důležitým ukazatelem především kvůli zdravotnímu stavu člověka. Při snižování tělesné hmotnosti je potřeba zapojit dostatek zdravého pohybu a snížit množství přijímaných kalorií. Udržení ideální tělesné hmotnosti je možné se změnou životního stylu. Zdravý životní styl s vyváženým jídelníčkem a pravidelným pohybem jsou základem úspěchu. 

Pokud jste se rozhodli začít se snižováním množství tuku ve vašem těle, na začátku vám práci ušetří krabičková dieta. Ta zajistí dostatečný příjem živin, vitamínů, energie i minerálů. Přebytečné množství tukových zásob půjde postupně dolů spolu s pravidelným pohybem, kterým mohou být i obyčejné procházky.