Kalorické tabulky jsou při správném používání dobrým sluhou i pánem

Energetické příjem je základem tvorby výživového plánu nejenom při hubnutí. Vhodně rozvržené stravování dle kalorií pomáhá i při udržování zdravého životního stylu. Je dobré vědět, jak kalorické jednotlivé potraviny jsou. Z počítání by se ale rozhodně neměla stát posedlost, bez které si člověk nedokáže dát ani sousto.

Jak na výpočet kalorií

Kalorie jsou měrnou jednotkou, která vyjadřuje, kolik energie je potřeba na zvýšení teploty jednoho gramu vody o jeden stupeň Celsia. Klasickými jednotkami, které je možné nalézt na obalu potravin, jsou kilokalorie se zkratkou kcal. Další hojně využívanou jednotkou je kilojoule neboli kJ. Při převádění na jednotlivé hodnoty je nutné vědět, že jeden kilojoule odpovídá 0,24 kilokalorií. A opačně, že jedna kilokalorie odpovídá 4,2 kilojoulům. Díky těmto hodnotám si člověk se základními znalostmi dokáže pouhým okem spočítat, jak moc kalorická daná potravina v obchodě je.

Lidé se k využívání kalorických tabulek nejčastěji uchylují ve chvíli, kdy chtějí zhubnout. Protože se snižuje kalorický příjem, tělo pro energii potřebuje sáhnout do svých tukových zásob. Pokud se rozhodnete spočítat svůj denní příjem kalorií mějte na paměti, že nedostatečný příjem může vést k nejednomu problému. A sice například k:

Stejně, jako je pro tělo škodlivý nedostatek kalorií, ani jejich přebytek není ideálním. Přebytečné množství tělo nedokáže vyloučit. A tak se tyto kalorie ukládají do našich tukových zásob, což vede k přibírání, které může skončit až nadváhou nebo obezitou.

Ideální množství přijatých kalorií je velmi individuální

Výpočet ideálního denního příjmu kalorií je odvozen od mnoha faktorů, které musíme vzít v potaz. Mezi ně patří:

  • věk,
  • výška,
  • váha,
  • pohlaví,
  • míra fyzické aktivity člověka.

Kalorický příjem si může každý zkusit vypočítat sám. Pokud nevíte jak na to, obrátit se lze i na výživové poradce a další odborníky z této oblasti. Vždy platí, že jsou výpočty velmi individuální. Hodnota, která je vypočítána pro jednoho člověka, nebude fungovat na jiného. A to ani v případě, že mají stejnou tělesnou výšku a hmotnost. Zásadní je totiž i věk a množství fyzické aktivity, ke které během dne dojde. Jinak řečeno, kalorická spotřeba je ovlivněna nejen příjmem energie, ale také fyzickým výdejem, při kterém energie ubývá.

Tip! Chcete vědět jaké je vaše BMI? Tak si ho jednoduše spočítejte.

Nezapomeňte, že tělo spaluje i tím, když pouze dýchá

Pokud se chcete dostat do kalorického deficitu a zhubnout, nejde pouze o fyzickou aktivitu, o jejímž vykonávání víte. Během dne člověk kalorie spálí i tím, že jen je a žije. To, kolik kalorií přitom spálíme, sleduje takzvaný bazální metabolický výdej. Jeho hodnota vyjadřuje množství energie vydané na fungování našeho organismu. Pro vypočítání potřebujete znát věk, váhu a výšku člověka. Tyto údaje stačí zasadit do vzorce: BMR = 447,593 + (9,247 x váha v kg) + (3,098 x výška v cm) – (4,330 x věk v letech). Díky tomu může člověk při hubnutí spočítat, jaké jsou jeho skutečné výdaje a kolik kalorií tedy může přijmout.

Kalorické tabulky jsou pomocníkem i při keto dietě

Aby tělo začalo spalovat tuky a ne je ukládat, je nutné vytvořit pravidelný kalorický deficit. Při probíhající dietě by se měl týdně pohybovat okolo 3600 kalorií. Vše je ale individuální a mimo jiné závisí i na zdravotním stavu člověka a v případě zdravotních problémů i na doporučení lékaře. Také při keto dietě je možné využívat kalorické tabulky hubnutí. Ty mohou být vhodným pomocníkem ve chvíli, kdy se snažíte najet na zdravý režim a zajistit, aby úbytek váhy nebyl pouze krátkodobý.