Kde najdete bílkoviny?

vajickaBílkoviny jsou nezbytnou živinou pro lidské tělo. Tvoří totiž základní stavební hmotu buněk, pomáhají obnovovat ty staré a rovněž se podílejí na obraně organismu. Neobejdete se však bez nich ani při hubnutí.

 

 

Bílkoviny jako stavební hmota

Na začátek je rovněž důležité zmínit, že bílkoviny si tělo neumí vytvořit samo. Tuky dokáže vytvářet ze sacharidů a sacharidy z bílkovin. Ty však musíme tělu dodat prostřednictvím vhodné a především kvalitní stravy. Bílkoviny nám navíc při hubnutí zajistí, že nebudeme shazovat svalovou hmotu, ale právě pouze tukové zásoby.

 

Bílkoviny živočišné a rostlinné

Bílkoviny si můžeme rozdělit na dva základní typy: bílkoviny živočišného a rostlinného původu. Kromě toho je lze třídit i podle kvality. Ne všechny jsou totiž pro tělo stejně přínosné. Kvalitními bílkovinami se myslí takové, které ve svém složení mají zastoupeno co nejvíce esenciálních aminokyselin. Bílkoviny, které obsahují všechny aminokyseliny, jsou ty nejkvalitnější a pro tělo zároveň nejvýživnější.

 

Jaké bílkoviny jsou nejvhodnější?

Živočišné bílkoviny se skrývají v potravinách, které jsou většinou bohaté i na tuky a zvyšují cholesterol, v těle se ale zase lépe vstřebávají. Přemíra tuku naopak nehrozí u bílkovin rostlinného původu, které bývají navíc v potravinách bohatých ještě na vlákninu. Ideální však je, pokud jsou v jídelníčku zastoupeny oba druhy.

 

V jakých potravinách je nejvíce bílkovin?

Co se týče potravin živočišného původu, nejvíce bílkovin najdete v mase, mléčných výrobcích a vejcích. A po kterých druzích masa nejlépe sáhnout? Pokud se snažíte shodit, určitě se vyhněte tučnějším druhům jako je například prorostlé vepřové. Naopak se doporučuje kuřecí maso, krůtí, hovězí či králičí. Uzeniny jsou především v dietním režimu dost ožehavé téma. Dovolit si můžete šunky s vysokým podílem masa, vyhněte se však salámům, paštikám, párkům a podobným pochutinám, které jsou bohaté na sůl a tuky.

 

Kromě toho jsou výborným zdrojem bílkovin i ryby jako například tuňák, treska, kapr či pstruh. I u mléčných výrobků si hlídejte obsah tuku v sušině a vyhněte se především tučným sýrům. Dopřát si naopak můžete například olomoucké tvarůžky, sýr eidam či cottage. Dále je vhodné mléko, tvaroh, jogurty a samozřejmě kysané výrobky jako je kefír.

 

Bílkoviny nejsou jen v mase

Na rostlinné bílkoviny jsou bohaté především sójové boby. Sóju si můžete koupit v různé podobě, k dostání jsou plátky, nudličky, granulát na karbanátky i již kořeněné kostky. Kromě toho jsou dobrým zdrojem i luštěniny, jako například hrách, čočka či fazole. Pokud však držíte bílkovinnou dietu, nejsou vzhledem k vysokému obsahu sacharidů luštěniny vhodnou volbou, protože zastavují proces ketózy.

 

Sáhněte po nápoji či kaši

Jestliže držíte bílkovinnou či jinak řečeno keto dietu, může být někdy obtížné hlídat si množství bílkovin ve stravě. Některé tabulky uvádějí, že by to mělo být maximálně 1,6 g na 1 kilogram Vaší váhy za den. Pokud se však nezabýváte stravou podrobněji a neznáte přesný obsah bílkovin, bude složité dodržet minimální i maximální hranici příjmu bílkovin za den. Je totiž možné se bílkovinami i předávkovat a vystavit tělo zbytečnému zdravotnímu riziku. Navíc není tělo nastaveno tak, aby naráz zpracovalo všechny bílkoviny, co mu dodáte v jednom chodu. Vhodnější je naopak vyvážený a pravidelný jídelníček po celý den.

 

Zdravé hubnutí

Řešením této složité rovnice jsou přípravky, které dodají tělu přesně vypočtený přísun bílkovin. Podpoří hubnutí, tělo dostane navíc všechny potřebné vitamíny a živiny. Tyto bonusy nabízí bílkovinný či jinak proteinový prášek, ze kterého lze připravit nápoje, kaše, polévky a dokonce i omelety. Díky tomu, že bílkoviny navíc úspěšně zahánějí hlad, nemusíte se bát, že Vám tyto výrobky nebudou stačit.

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.